Skip to content

Telegraph and Gilligan slammed by PCC over Abjol Miah slur

August 17, 2010

TELEGRAPH AND GILLIGAN SLAMMED BY PCC OVER ABJOL MIAH SLUR

An investigation into stories run by Andrew Gilligan in the Telegraph concerning Respect Party parliamentary candidate Abjol Miah has concluded that Gilligan and the Telegraph breached the code of conduct and there should have been prompt remedial action.
Gilligan had claimed that Miah was a senior activist in the Islamic Forum of Europe. The implication that readers could draw was that although Miah was standing for the Respect Party, if elected he would be really be representing the IFE. Miah had explicitly and repeatedly denied his membership of the IFE and it therefore also implied that Miah had been lying. This was based on entirely spurious evidence which was not put to Miah prior to publication.
Bizarrely the Telegraph and Gilligan acknowledged that Miah was not a member of the IFE at an early stage in the investigation but went on to claim that he was nonetheless a leading activist. This was either a severe lapse of logic on their part or they simply do not understand the word activist.
Abjol Miah commented: “The Press Complaints Commission has entirely vindicated my contention that the Telegraph and Andrew Gilligan breached their code of conduct. I believe the Islamic Forum of Europe does very valuable community work and has nothing to be ashamed of. However I am not and never have been a member of the organisation and the claim to the contrary slurred my veracity and my integrity. Weak though the PCC is, this is an important victory. I hope it will ensure that Muslims will not be deterred from engaging in the democratic political process for fear of the slurs that may be made against them.”

Ends

Notes to the editor

1. The full Press Complaints Commission verdict is here:

Commission’s decision in the case of

Miah v The Daily Telegraph

The complainant, a Tower Hamlets councillor and former parliamentary candidate for Bethnal Green & Bow, said that the newspaper had significantly misled readers and breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code by publishing the claim that he was a “senior activist in” the Islamic Forum of Europe (IFE) without making clear that that he had denied having such a relationship with the group. The complainant said that the publication of the claim unaccompanied by his denial would suggest to readers that he had accepted it and that he had previously dishonestly represented his political allegiances.

The complainant considered that the newspaper’s argument was “guilt by association”. He made clear that he did not deny that he had friends and family members in the IFE and had professional links to the IFE, but argued that this did not corroborate the specific claim made by the newspaper. In the complainant’s view, the distinction drawn by the newspaper between senior activism in and membership of a group was spurious and illogical.

The newspaper maintained that there was an important distinction to be made between membership of the group and “senior activism in” the group. The newspaper provided evidence in respect of the complainant’s links to the IFE, including his regular participation in a radio show described in IFE literature as a “project of the IFE” and co-presented by IFE activists; the description of him by a fellow member of the Respect party as a “young member of IFE” in 2007; support he had received from prominent members of the IFE during his election campaign; and his associations with three groups it said have strong ties to the IFE: the Young Muslim Organisation UK, Elite Youth, and the Brick Lane Youth Development Association (Blyda).

Nonetheless, at a late stage in the correspondence it offered to publish the following denial from the complainant at the foot of the blog post: Abjol Miah denies that he is an IFE activist. This was not accepted by the complainant as sufficient resolution of his complaint; he required a public admission by the newspaper that it had erred in failing to publish his denial at the time of the original article and that it had not put to him specific evidence to corroborate the claim prior to publication.

In reaching a view on this matter, the primary concern for the Commission was whether readers would have been significantly misled on two points: the newspaper’s claim that the complainant was a senior activist in the IFE, and its omission of the information that the complainant denied this claim.

The Commission made clear that the newspaper was entitled to put forward its view on the significance of the complainant’s links to the group. It had been able to provide a substantial amount of on-the-record corroborating evidence in correspondence to support the suggestion that the complainant had a number of personal and professional links to the group.  The Commission understood the complainant’s concern that the distinction proposed by the newspaper between being a “senior activist in” a group and a “member” of a group was somewhat artificial. Nonetheless, it had to have regard for the fact that the claim advanced by the newspaper was less definitive than a claim of membership. Against this background, and the points put forward by the newspaper, the Commission did not consider that the complainant had been able to establish that the article had been significantly misleading or inaccurate on this point such that it warranted correction or clarification under the Editors’ Code.

The Commission noted, however, that the evidence provided by the newspaper did not provide complete corroboration of the precise claim it had made. The newspaper had made the claim based on a particular interpretation of the material, which it was open to the complainant to dispute. Although it appeared that the precise claim that had been published had not been put to the complainant for comment, he had strongly denied a number of allegations relating to his connections with the organisation. There did not appear to be any suggestion that the newspaper was unaware of his general view on the matter. Under the circumstances, the Commission considered that by excluding this view the newspaper may have given readers the misleading and inaccurate impression that he accepted this description of his relationship with the organisation. The Commission concluded that there was a breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code which merited prompt and explicit remedial action on the part of the newspaper.

The Commission was disappointed at the time it had taken the newspaper to offer this remedy, which had not assisted in the resolution of the complaint. Nonetheless, on balance the Commission considered that the statement offered by the newspaper would clarify the position to readers and acted as a sufficient response to the concerns raised by the complainant. The Commission trusted that this offer would remain open to the complainant.

About these ads
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: